Zwanger en toch lekker sporten

Wanneer je zwanger bent is het belangrijk om je conditie op peil te houden. De bevalling zal vaak soepeler verlopen en na de bevalling zul je sneller herstellen. Een goede manier om je conditie op te bouwen of op peil te houden is zwangerschapszwemmen. Niet alleen is het in het warme water prettig vertoeven, je hebt door de gewichtloosheid in het water ook minder last van je groeiende buik. Hierdoor hoef je het extra gewicht niet te dragen, wat het sporten veel gemakkelijker maakt.

Zwangerschap en gezondheid

Water heeft bovendien een positieve werking op spieren en gewrichten omdat deze nauwelijks belast worden en toch veel bewegingsruimte krijgen. Diverse klachten zoals rugklachten, zware benen of klachten van de bekken verdwijnen of verminderen tijdens of na het zwemmen. Je bloedcirculatie en zuurstofopname worden verbeterd. Na zo'n zwemsessie voelen de meeste aanstaande moeders zich veel fitter, prettiger en meer ontspannen. Ook de baby vindt het vaak prettig, sommige ongeboren kinderen laten dat duidelijk merken.

Wanneer beginnen met zwangerschapszwemmen

Je bepaalt zelf in welk stadium van de zwangerschap jij wilt beginnen met het zwangerschapszwemmen. In principe kun je vanaf het begin van je zwangerschap tot vlak voor de bevalling het water in. Overleg het uiteraard wel altijd even met je verloskundige.

Ontzwangeren

Snel weer herstellen en conditie op peil brengen: kom na de bevalling aquasporten!

Na de bevalling samen verder in het zwembad

Vanaf 3 maanden na de bevalling ben je ook welkom bij het baby zwemmen. Een unieke ervaring die je zeker niet mag missen!

naar-de-lestijden1